Na maanden van overleggen, inspireren, afstemmen en sparren met potentiële opdrachtgevers zijn we in de eindfase aanbeland van een geweldig traject met een geweldige training als resultaat. Het begon allemaal met een ogenschijnlijk simpele vraag (of was het eerder een opmerking?) van een inkoopmanager: Mijn medewerkers willen zich graag ontwikkelen en willen absoluut niet toegroeien naar een managementfunctie”In zijn beleving zijn alle ontwikkelprogramma’s erop gericht dat de deelnemers in de nabije toekomst een managementfunctie gaan vervullen. Hoorden we hier een uitdaging? Voor ons wel.

We werden daarbij gesteund door cijfers van het CBS uit 2009, die aangeven dat het voor organisaties zinvol en noodzakelijk is om nu te investeren in de talenten die net binnen die organisaties zijn begonnen.

Volgens onderzoek, uitgevoerd door het CBS in 2009, verlaten tussen 2010 en 2015 ongeveer 775.000 babyboomers de arbeidsmarkt en stromen 420.000 jongeren in. Jongeren die worden omschreven als de generatie Y. Een zelfbewuste generatie, die op een andere manier tegen werken en de wereld aankijkt dan de groep die de arbeidsmarkt verlaat. Daarnaast wordt Nederland steeds meer een kenniseconomie, waarin talenten gekoesterd dienen te worden. Om mee te blijven tellen is het dus noodzaak om blijvend te investeren in deze talenten. Vanuit werkgeversoogpunt  is het thema boeien mogelijk nog belangrijker voor deze groep jonge professionals dan het thema binden. Uit diverse onderzoeken blijkt, dat talenten die geboeid zijn zich makkelijker en langer zullen verbinden aan de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn.  De jongeren die nu instromen, gaan straks cruciale rollen vervullen binnen organisaties.

Onderstaand toekomstbeeld inspireerde ons om voor zowel de talenten van nu als voor de organisaties waarvoor zij werken een programma te ontwikkelen, waarin zij het verschil kunnen gaan maken:

Zou het niet fantastisch zijn:

Wanneer binnen uw organisatie over 5 tot 10 jaar de cruciale rollen worden vervuld door de talenten van nu. Talenten die:

  • Zelfbewust, creatief en innovatief zijn.
  • Vanuit een eigen identiteit bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
  • Goede en effectieve sparringpartners zijn in een breder perspectief dan alleen de eigen werkkring.
  • Focus hebben vanuit persoonlijk commitment met het DNA van uw organisatie.
  • Vanuit duurzaamheid bijdragen aan de lange termijn visie van uw organisatie.
  • Zich verbonden voelen met uw organisatie.

Met dit beeld in gedachten gingen Judith de Koeijer (www.esenciacoaching.nl)  en ondergetekende aan de slag om een aansprekend programma (training) te ontwikkelen. Een training, die zich richt op jonge professionals met enkele jaren werkervaring. Het stond voor ons vast dat het voor de deelnemers een inspirerend programma zou moeten worden, waarin zij zichzelf zouden kunnen ontstijgen. Voor de organisatie zou het een ROI (return on investment) moeten opleveren en echt waarde toevoegen.

In het programma werken we met 3 cirkels van betekenis, die onderling met elkaar zijn verbonden. Zij versterken het diepere zijn van de deelnemers (zingeving) in een professionele context.

cirkels

Wanneer we naar het ontwerp kijken, schatten we  in dat we onze doelstellingen ruimschoots gaan halen en staan te trappelen om het startschot te geven voor de eerste editie. Geïnteresseerd geraakt en nieuwsgierig geworden?

Ik wil je graag een fijne tijd op mijn website geven. Als je verder gaat op deze website ga ik ervan uit dat je instemt met mijn cookiebeleid. Lees mijn beleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten